Blog
Kto musi prowadzić pełną księgowość?
Księgi rachunkowe, zwane także pełną księgowością, są skomplikowaną formą rozliczania, pod którą podlegają tylko wybrane podmioty gospodarcze. Istnieją jednak przedsiębiorcy, którzy samodzielnie decyduję się na ten rodzaj. Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości reguluje art. 2 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
Prowadzenie ksiąg rachunkowych oznacza system rejestracji używany przez firmy, które zobowiązane są do pełnej księgowości. Dzieje się tak w przypadku przekroczenia 2 mln euro przychodu po przeliczeniu na średni kurs z pierwszego dnia roboczego października roku poprzedzającego rok podatkowy. Jakie są podstawowe zasady tej formy ewidencji?
Jakie podatki musi płacić przedsiębiorca w Polsce?
Do płacenia podatków zobowiązani są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne. Wielu ludzi decyduje się na założenie działalności po to, aby rozwinąć swoje możliwości i zwiększyć dochód. Jeśli zastanawiasz się nad własną firmą, najpierw powinieneś zapoznać się z systemem podatkowym, któremu będziesz podlegał. Przeczytaj, do płacenia jakich podatków będziesz zobowiązany.
Zmiany w podatku VAT. Co warto wiedzieć?
W tym roku największe zmiany w podatku VAT związane są z pakietami VAT e-commerce oraz SLIM VAT 2. Niektóre z nich weszły w życie na początku lipca. Od nowego roku będzie także inaczej funkcjonował system zwrotu podatku VAT podróżnym. W poniższym wpisie możesz przeczytać o szczegółach dotyczących zmian w tych obszarach.
Jak wystrzegać się błędów księgowych?
Większość samodzielnie prowadzących księgowość przedsiębiorców przynajmniej raz popełniło błąd księgowy. Ma to związek m.in. z zawiłością obowiązujących przepisów oraz ich dynamicznymi zmianami. Już jeden błąd księgowy może spowodować lawinę problemów podczas kontroli, a także rozliczania należnych podatków. Wyjaśniamy, w jaki sposób wystrzegać się błędów księgowych.
Z jakich elementów składa się KPiR?
KPiR, czyli księga przychodów i rozchodów to jedno z podstawowych narzędzi księgowych, z których korzystają m.in. przedsiębiorcy zakładający jednoosobową działalność gospodarczą. Dzięki ewidencjonowaniu w KPiR przychodów oraz wydatków możliwe jest rozliczanie się z urzędem skarbowym. Wyjaśniamy, z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów.