tel +48 606 432 792

Adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Z jakich elementów składa się KPiR?

KPiR, czyli księga przychodów i rozchodów to jedno z podstawowych narzędzi księgowych, z których korzystają m.in. przedsiębiorcy zakładający jednoosobową działalność gospodarczą. Dzięki ewidencjonowaniu w KPiR przychodów oraz wydatków możliwe jest rozliczanie się z urzędem skarbowym. Wyjaśniamy, z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów.

Jakie elementy uwzględnia KPiR?

Księga przychodów i rozchodów składa się z 16 kolumn. Niegdyś prowadzona była w formie papierowej, jednak obecnie przedsiębiorcy rozliczają się dzięki jej elektronicznej wersji. To spore uproszczenie, jednak warto pamiętać, że samodzielne prowadzenie księgowości jest sporym obciążeniem. Aby uniknąć błędów oraz nie tracić cennego dla każdego przedsiębiorcy czasu, lepiej skorzystać z usług doświadczonego biura rachunkowego.

16 kolumn KPiR służy w celu wpisywania określonych danych. Kolumna 1, 2 i 3 służą w celu wpisywania:

  • numeru księgowanej operacji (kolumna 1),
  • dnia miesiąca, w którym dokonywana jest operacja (kolumna 2),
  • numeru dowodów księgowych (kolumna 3).

Kolejne kolumny, czyli kolumna o numerze 4 i 5 służą w celu ewidencji danych odbiorców i dostawców, których dotyczą ewidencjonowane zdarzenia gospodarcze. Te kolumny KPiR powinny zostać wypełnione danymi dotyczącymi kontrahentów, z którymi przeprowadzane były transakcje zakupu i sprzedaży towarów oraz usług, jak również poniesionych w związku z tym kosztów.

Kolumna 6 służy w celu dokonania opisu dotyczącego rodzaju przychodów oraz wydatków. W kolumnie 7 ewidencjonujemy kwoty związane z przychodami z podstawowej działalności firmy. Kolumna 8 służy do ewidencjonowania przychodów, które nie są ewidencjonowane w kolumnie 7. Następne kolumny o numerze 9 i 10 służą w celu sumowania przychodów z kolumny 7 i 8. W kolumnie 10 i 11 ewidencjonujemy koszty związane z zakupem niezbędnych w celu prowadzenia działalności materiałów oraz towarów. Kolumna 12 służy do księgowania wydatków związanych z wynagrodzeniami pracowników, które wypłacane są w formie pieniężnej oraz w naturze, czyli np. w formie przekazywanych pracownikom na poczet wynagrodzenia produktów powstających w zakładzie pracy. Kolejna kolumna o numerze 13 służy w celu ewidencjonowania innych wydatków – możemy w niej zaksięgować np. koszty związane z zakupem dla pracowników odzieży roboczej i ochronnej. W kolumnie 14 należy wpisać zsumowaną kwotę wydatków z kolumny 12 oraz 13. Ostatnie dwie kolumny KPiR, czyli kolumna 15 i 16 służą w celu kolejno:

  • ewidencjonowania innych wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • uwag dotyczących dokonanych zapisów w kolumnach 2-15, a także księgowania m.in. zaliczek.