tel +48 606 432 792

Adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Rachunkowość a księgowość - jedno i to samo?

Często zdarza się tak, że przedsiębiorcy stosują zamiennie pojęcia rachunkowości i księgowości. Warto jednak wiedzieć, że nie są tożsame. Mimo tego, że dotyczą tej samej dziedziny, to ich zakres się różni. Aby lepiej zrozumieć różnice pomiędzy księgowością i rachunkowością, w dzisiejszym wpisie zdefiniujemy każde z tych pojęć, a następnie odpowiemy, dlaczego nie należy stosować ich zamiennie.

Czym jest księgowość, a czym rachunkowość? 

Poszukując różnic pomiędzy księgowością i rachunkowością, warto najpierw zdefiniować każde z tych pojęć. Mówiąc najprościej, księgowość polega na ewidencjonowaniu zdarzeń gospodarczych w przedsiębiorstwie. Jej celem jest gromadzenie, przetwarzanie i archiwizowanie danych w firmie. Należy zaznaczyć, że rachunkowość jest o wiele szerszym pojęciem od wcześniej omówionej księgowości. W jej zakres oprócz księgowości wchodzi również sprawozdawczość finansowa oraz rachunek kosztów zawierający ewidencję, kalkulację czy analizę kosztów. Dzięki rachunkowości możliwa jest rzetelna kontrola przedsiębiorstwa w zakresie finansów, zarządzania, podatków czy budżetu.

Czym się różni księgowość od rachunkowości? 

Znając zakres obu pojęć, można wyciągnąć wniosek, że księgowość jest elementem składowym rachunkowości, a drugie pojęcie jest znacznie szersze. Przedsiębiorcy, którzy korzystają z usług biura rachunkowego, mogą prowadzić księgowość uproszczoną albo pełną, jednak to nie jedyne obowiązki, które wiążą się z rachunkowością w firmie. Księgowość można porównać do systemu ewidencji danych. W zakres rachunkowości wchodzą jeszcze dane, które informują między innymi o sytuacji majątkowej czy finansowej danego podmiotu gospodarczego.

Ma to szczególnie duże znaczenie dla partnerów biznesowych, którzy zastanawiają się nad opłacalnością podjęcia współpracy z daną firmą czy dla organów państwowych, których obowiązkiem jest sprawdzanie, czy przedsiębiorstwo funkcjonuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W związku z tym zamienne używanie pojęć księgowości i rachunkowości nie jest poprawne, o czym powinni pamiętać zarówno właściciele firm, jak i osoby, które podejmują kluczowe decyzje.